Vino za početnike (IV)

11th decembar 2011

Stara vina imaju bolji ukus od mladih

Kako kad. Veliki broj vina u porodaji izlaze iz vinarije tek onda kada je na svom vrhuncu i spreman za potrošnju. Ako se ova vina koja su već sad spremna za potrošnju, puste da ostare, postaće samo starija ali ne i bolja, pošto nisu spravljena za odležavanje. Samo ona vina koja su predviđena za starenje će dobiti na kvalitetu kako vreme prolazi.

Neophodno je otvoriti flašu vina malo ranije pre služenja kako bi se vino provetrilo

Otvaranje pune flaše vina, samo po sebi, u kontakt sa vazduhom dovodi samo onaj mali sloj vina u grliću flaše, pa je aeracija vina minimalna. Ovim se ne postiže nikakav primetan efekat. Za realnu aeraciju vina u kratkom vremenskom periodu, potrebno je dekantirati ga.

Kod penušavih vina što su mehurići sitniji, to je penušavost bolja

Veličina mehurića nema nikakve veze sa kvalitetom šampanjca ili bilo kog drugog penušavog vina. Na ovu temu je poslednjih godina rađeno mnogo istraživanja, posebno u Francuskoj, koja su pokazala da na veličinu mehurića utiču razni faktori – temperatura vina, nečistoća i nepravilnost u samoj čaši itd. Što je vino toplije, to su mehurići veći i učestaliji. Ukoliko nema praktično nikakvih nečistoća i nepravilnosti u čaši kao što su mikroskopski tragovi ostali od brisanja krpom, šampanjac će izgledati kao obično belo vino, ali će na ukusu zadržati svoju karkaterističnu iskričavost.

Crveno vino ide samo uz kačkavalj i meso, belo samo uz ribu i živinu.

Ovo je jedno od najuvreženijih mišljenja, a istina je da, kao što smo pisali već mnogo puta do sada, postoji veliki broj izuzetaka. Punija bela vina kao i slatka idu veoma često uz kačkavalj. Pino noar ide savršeno uz ćuretinu. Lakša crvena vina, kao na primer, božole ili game, idu vrlo lepo sa piletinom. Nova fraza, koja se sve češće čuje glasi – „pravilo je da nema pravila“.

Ako je neko vino popularno, to automatski znači i da je dobro.

Ako se nešto dobro prodaje, to ne znači da je odlično. Ovaj primer je prisutan u skoro svim oblastima, pa i na tržištu vina. Popularnost nekog vina određuju brojni faktori – cena, dostupnost, edukovanost potrošača, marketing… U našim uslovima, cena i needukovanost potrošača su najčešće presudni faktori te usled niskog standarda, jeftinija, odnosno pristupačnija vina će brojčano gledano, imati veću potrošnju i biti popularna što, objektivno gledano, nema nikakve veze sa njihovim kvalitetom.

Dekantiraju se samo crvena vina

Mnoga bela vina snažnog karktera mogu dosta da dobiju dekantiranjem. Neka od njih, na primer, sotern ili beli burgundac koji aeracijom mogu da bolje oslobađaju svoju aromu.

Kupaže su slabijeg kvaliteta

Kao što vina dobijena od jedne sorte mogu biti vrhunskog kvaliteta, tako mogu i kupaže. Kupažiranjem dve ili više sorti često se postiže bolji balans, kompleksnost i harmonija.

Vina Starog sveta su bolja od vina Novog sveta

Generalizacija nikad nije dobar potez, pa ni u ovom slučaju. Dobra i loša vina se prave svugde. Iako je ranije bilo reči o dva različita pristupa spravljanju vina, ta granica se sve više briše. Danas se kupovina dobrog vina svodi na razumevanje svog sopstvenog ukusa i izbor onog stila koji vama najviše odgovara.

Pages: 1 2 3 4

Tags: , , , ,



Komentarisanje je zatvoreno.


0