Vino za početnike (I)

30th avgust 2010

Svaki dobronamerni vinoljubac želeo bi da otkrije sve tajne vina što pre i što lakše, međutim, to je škola koja traje celog života. I za najveće znalce uvek iskrsne neka nova tajna neka nova nepoznanica zbog čega u druženju sa vinom ostajemo večiti učenici. Među vinoljupcima ima mnogo onih koji su tek nedavno otkrili draž vina i zbog toga su najžedniji znanja o vinu. Ovo je naš mali doprinos tim željama da ponešto saznaju o vinu i koliko je moguće približimo ga tim žednim vinoljupcima.

Potrudili smo se da, za početak, objasnimo neke osnovne pojmove kao što su proizvođač, potrošač, zatim razne podele vina (po količini šećera, poreklu, boji i sl.)

Proizvođač

Po definiciji vino je proizvod dobijen potpunom ili delimičnom fermentacijom svežeg grožđa, kljuka ili šire od grožđa vinskih sorti vinove loze. Vino proizvodi čovek, vinar, i mnogo toga utiče na to  šta ćemo na kraju celog tog procesa stvaranja jednog vina dobiti u čaši. Tri osnovna faktora, u određenoj interakciji sa drugim elementima, određuju karakter jednog vina. Prvo, to je sorta i klon vinove loze, važno je koja je sorta odabrana i kako je gajena, drugo, klima i zemljište, gde se i u kojim uslovima gaji vinova loza i treće, umeće vinara, njegova stručnost i  kreativnost ali i sposobnost da shvati trendove tržišta. U svakom slučaju vinar, kao odlučujući faktor, ima dvostruku ulogu: Enologa-tehnologa i
„umetnika“. U dobrom delu Evrope tendencija je da se favorizuje taj „umetnički“ element. Kod nas, za sada, akcenat je na tom enološkom umeću. Globalno, vinari danas raspolažu sa tehnologijom koja omogućava da se  relativno lako proizvede dobro i kvalitetno vino po veoma prihvatljivim
cenama.Tehnologija, kod onih naprednijih i zahtevnijih služi samo kao pozadina za „vinsku umetnost“. Njihovo je vrhunsko umeće u tome što
uspevaju da iz grožđa izvuku ono najbolje i to pretoče u vino kako bi se osetila ta suptilnost ukusa i stvorio
sopstveni stil vina. To je ono po čemu se vinari razlikuju i kada je poreklo grožđa isto.

Potrošač

Vino se proizvodi da bi se pilo, bilo da se za tu svrhu kupuje ili da se proizvodi za sopstvene potrebe. Potrošača ima laika ali i velikih poznavalaca  vina. To je kategorija, u svetu vina , koja zaslužuje najveću pažnju i poseban prostor i njima ćemo se stalno vraćati i obraćati na stranicama ovog  časopisa. Kod prosečnog potrošača vina umeće da prepozna ono što jedno vino čini harmoničnim i pitkim, sigurno je od suštinske važnosti za  snalaženje u svetu vina, ali ipak to nije dovoljno da se u potpunosti shvati šta sve razdvaja vrhunsko vino od dobrog ili čak osrednjeg. Brojni su faktori koji određuju kvalitet i kategoriju vina jer krajnji rezultat zavisi od te interakcije između  njih. Potrošaču je teško da se snađe i u situaciji kada treba da se odredi, na primer, da li je bolji rizling sa Fruške gore ili iz Šumadije ili su oba dobra samo su drugačija. Zbog toga je edukacija potrošača jako važna jer ona u krajnjem ishodu ima veliki uticaj na  potrošnju, poboljšanje kvaliteta vina a u krajnjem ishodu i na povećanje  proizvodnje. Osnovna svrha ovog časopisa jeste da pomogne u edukaciji potrošača  ali i da pomogne onim stručnjacima koji nisu u mogućnosti da prate savremena kretanja u enologiji.

Pages: 1 2 3 4

Tags: , , , , , , , , , ,



  1. marija
    14:35, dana: 08/03/2012

    Uzivalac sam u jednoj casi vina, svaka druga mi unistava buke, mislim da se unistava sve vecom koncentracijom alkohola u organizmu, konzumiranjem vece kolicine vina. Svi oni kojima nije dosta jedna casa, uzivaju u alkoholu a ne u vinu.Neka mi oproste svi koji tako ne misle. Ja uzivam u vinu pijuci ga kap po kap,bukvalno ga dozivljavam kao nektar. Nisam strucnjak u poznavanju vina, ali moja nepca uzivaju u bijelom vinu i to u Malvaziji, Vugavi ili Smijonu…..


0